We hebben die ronddraaiende leddisplays eerder gezien. In principe is het een stel leds gemonteerd op een propeller die zo hard draait dat je een fraai persistence-of-vision effect krijgt met bewegende 2D-beelden in de lucht. Vaak wordt 3D gesimuleerd door de afbeeldingen te animeren, maar je kunt er niet omheen lopen om het renderen van de achterkant van het object te zien.

In 3D-stijl


Maar hoe zit het met echte 3D? Nou, we hebben deeltjes zien zweven door akoestische levitatie , maar Ash Hill, een auteur van Tom’s Hardware, ontdekte het display van James Brown dat panelen met rgb-leds gebruikt. Het wordt een 'volumetrisch' display genoemd, omdat het in drie dimensies werkt in plaats van slechts twee (maar ik heb nog nooit mijn tv horen uitmaken voor 'areametrisch' display).
 
20240226131444_doom-spinny.jpg
DOOM-figuren in 3D van boven bekeken — iets wat je in de originele game nooit kon doen. Bron: @ancientjames

Brown is nog bezig met het prototypen en stap voor stap verbeteren van zijn ontwerp, maar wat hij nu al laat zien is verbluffend.

Zelfs de originele DOOM-sprites waren 2D-simulaties van 3D-figuren, maar deze zien er erg indrukwekkend uit!
 
20240226132047_crystal-ball.jpg
De glazen bol van de toekomst — het volumetrische display. Bron: @ancientjames

Ze zien er nog mooier uit in video's, en je kunt veel mooie voorbeelden vinden op het Mastodon-profiel van James Brown, van een maanlander tot een 3D-testpatroon, van een dinosaurus tot een Death Star. De ledpanelen draaien nu met 600 rpm, wat een derde van de snelheid van een CAV-laserdisk is, die, hoewel veel lichter dan de ledpanelen, behoorlijk heftig draaide met een flinke centrifugale kracht, zoals ik me kan herinneren. Voorzichtig, James!

Volg de updates on Mastodon van @ancientjames om te zien waar zijn glazen bol ons brengt.


Vertaling: Jan Mulder